Технічне завдання

2.5. Децентралізація та місцеве самоврядування

Надмірна централізація управління та бюджетна централізація в Україні стала певним гальмом соціально-економічного розвитку країни в цілому та її регіонів. Існуючі інструменти державної підтримки регіонального розвитку при цьому виявили свою низьку ефективність. Стратегія сталого розвитку «Україна-2020» одним з ключових напрямів реформування суспільно-економічних відносин визначає децентралізацію публічної влади та зростання ролі місцевого самоврядування в подальшому поступі держави. Основними засадами децентралізації розглядаються:

  • відхід від надмірно централізованої моделі управління;
  • створення інституційних умов для забезпечення спроможності місцевого самоврядування;
  • реалізація положень Європейської хартії місцевого самоврядування, розмежування повноважень державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, запровадження принципів субсидіарності та повсюдності місцевого самоврядування;
  • підвищення рівня прозорості й ефективності в управлінні публічними фінансами, відповідні зміни міжбюджетних відносин.

При цьому передбачається внести зміни до фактично успадкованої від радянських часів системи адміністративно-територіального устрою, посилити роль територіальних громад як первинної його ланки, на рівні якої слід забезпечити якісне й доступне надання більшості публічних послуг, з оптимальним розподілом повноважень між ними та районним і регіональним рівнем місцевого самоврядування.

Посилення бюджетної спроможності територіальних громад, перехід управлінських функцій від місцевих держадміністрацій до органів місцевого самоврядування, розкриває ширші можливості в територіальному управлінні на рівні громад, районів, регіонів. Вони підкріплюються також новими підходами до організації державної підтримки розвитку громад і регіонів.

Очікувані результати:

  • Підвищення рівня функціональності системи адміністративно-територіального устрою.
  • Управлінська самостійність місцевого самоврядування.
  • Розширення доходної бази місцевих бюджетів.
  • Зростання бюджетного потенціалу територіальних громад та запровадження прямих відносин громад з державним бюджетом.
  • Державна фінансова підтримка формування інфраструктури територіальних громад.
  • Гарантовані державою трансферти (базова дотація, медична та освітня субвенції тощо).
  • Нова система бюджетного вирівнювання та стимулювання бюджетонаповнюючої ініціативи територіальних громад і регіонів.
  • Гарантовані та прогнозовані можливості отримання коштів з державного фонду регіонального розвитку.
  • Нові інвестиційні можливості розвитку громад та регіонів.
  • Активізація потенціалу саморозвитку територіальних громад та регіонів.

Індикатори:

  • Приріст ВРП.
  • Зростання обсягів місцевих бюджетів.
  • Приріст інвестицій.
  • Зменшення безробіття.
  • Зростання середньомісячної заробітної плати працівників.
  • Зростання доходів домогосподарств.
  • Кількість нових чи реконструйованих об’єктів інфраструктури.
  • Кількість реалізованих регіональних та локальних проектів з  економічного, соціального, екологічного розвитку.

Завдання

Орієнтовні сфери реалізації проектів

2.5.1. Формування та реалізація нової моделі організації територіальних громад

  • Організаційна та консультативна допомога у процесі добровільного об’єднання громад.
  • Формування спроможних територіальних громад з достатнім людським та фінансовим потенціалом.
  • Організація навчання та підвищення професійного рівня посадових осіб та працівників органів місцевого самоврядування для роботи в нових умовах.

2.5.2. Використання  економічного потенціалу об’єднаних територіальних громад

  • Організаційне та консультаційне забезпечення розробки проектів місцевих бюджетів, насамперед новостворених територіальних громад.
  • Розробка планів соціально-економічного розвитку територіальних громад.
  • Прискорення розробки містобудівної документації: схем планування території адміністративних районів та територіальних громад, генеральних планів населених пунктів, планів зонування території, проектів землекористування тощо.
  • Завершення формування містобудівного кадастру області.
  • Виконання умов щодо отримання державної фінансової підтримки на формування інфраструктури територіальних громад згідно з планами їх соціально-економічного розвитку.
  • Використання можливостей міжмуніципального співробітництва задля реалізації спільних інфраструктурних та інших проектів.
  • Підготовка проектів для фінансування в рамках операційних програм Європейського інструменту сусідства на 2014-2020 роки, отримання фінансування від міжнародних фондів розвитку.
  • Розробка проектів для фінансування з Державного фонду регіонального розвитку.

2.5.3. Фінансова підтримка об’єднаних територіальних громад

  • Розробка механізмів фінансування проектів розвитку нових територіальних утворень.

2.5.4. Інформаційно-консалтингове забезпечення децентралізації на місцевому рівні

  • Створення баз даних відкритого доступу, орієнтованих на підвищення якості державного управління.
  • Запровадження системи дистанційного електронного врядування.
  • Уніфікація стандартів функціонування інформаційних ресурсів органів влади різних рівнів.
  • Модернізація системи технічного оснащення та використання сучасних інформаційних технологій для налагодження співпраці органів влади різних рівнів.